صفحه نخست روزنامه‌های کشور - سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ پرونده قضایی برای عوامل سریال افعی تهران تشکیل شد اقامه نمازجماعت به امامت یک خانم روی آنتن شبکه سه رفت + عکس پخش سریال «مولانا» در شبکه نمایش خانگی نمایشگاه «نگاره‌های ماندگار» در موزه بزرگ خراسان | سیر روح در عالم معنا «زیبا صدایم کن» رسول صدرعاملی کلید خورد شعر همان عشق، همان زندگی | درباره مهرداد اوستا، شاعر غزل‌های خیال‌انگیز محمدرضا فروتن و میترا حجار با «نیلگون» در راه سینما آخرین نشانه‌های نمک نورالدین | نگاهی به فصل پنجم سریال «نون خ»، ساخته سعید آقاخانی کارگردان نمایش «کلنل»: بزنگاه‌های تاریخی ما، زمینه ساز  تولید آثار هنری است آواز پرنده‌های صبح فروش حیرت انگیز «گارفیلد» در اولین هفته اکران «سمرقند»، برای خانواده بزرگ فارسی زبانان | کتاب تازه شاعر خراسانی در نمایشگاه کتاب تهران پایان فیلمبرداری فیلم سینمایی «برج آخر» اثر سوفیا موسویان صفحه نخست روزنامه‌های کشور - دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ آلبوم «عشق ناباور» در راه بازار موسیقی کنسرت‌های پاپ اردیبهشت ۱۴۰۳ + زمان و مکان تأکید هیئت رسانه‌ای ایران و عراق بر انعقاد «تفاهم‌نامه همکاری» و تشکیل «شورای رسانه‌ای مشترک» + آلبوم تصاویر
سرخط خبرها

فروش سینماها رکورد ۲۳ساله را شکست

  • کد خبر: ۲۱۵۱۱۸
  • ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۱
فروش سینماها رکورد ۲۳ساله را شکست
با فروش سینما‌های کشور در شامگاه جمعه، تعداد مخاطبان سینما در سال۱۴۰۲، از مرز ۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر فراتر رفت تا این آمار، رکورد تعداد مخاطبان سینما در ۲۳سال گذشته را بشکند.

به گزارش شهرآرانیوز سینمای ایران هیچ گاه مانند امسال مخاطب نداشته است. سینما‌ها در بهار امسال ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار مخاطب داشتند. در فصل تابستان به دلیل تلاقی این فصل با ماه‌های محرم و صفر، تعداد مخاطبان سینما به ۴میلیون و۵۰۰ هزار نفر تقلیل پیدا کرد.

با فروش سینما‌های کشور در شامگاه جمعه، تعداد مخاطبان سینما در سال۱۴۰۲، از مرز ۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر فراتر رفت تا این آمار، رکورد تعداد مخاطبان سینما در ۲۳سال گذشته را بشکند.

شمار مخاطبان در پاییز به ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر رسید و در زمستان نیز تا پایان شب گذشته، ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر به سینما رفته اند. علاوه بر این، ۷۱۵ هزار نفر نیز در ماه‌های ابتدایی امسال فیلم‌های به جامانده از اکران سال گذشته مانند «ملاقات خصوصی»، «بخارست» و... را تماشا کردند تا تعداد مخاطبان سینما برای امسال به ۲۷ میلیون و ۵۱۵ هزار نفر برسد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، «فسیل»، «هتل»، «بچه زرنگ»، «شهر هرت»، «هاوایی» و «ویلای ساحلی» شش فیلم اکران امسال هستند که موفق شدند تا امروز بیش از ۶۰میلیارد بفروشند. از این میان، «فسیل» رکوردشکنی کرد و توانست با ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار مخاطب و ۳۲۵میلیارد تومان فروش، به دومین فیلم پرمخاطب سینمای پس از انقلاب اسلامی تبدیل شود.

«فسیل» درحالی دومین فیلم پرمخاطب پس از انقلاب شمرده می‌شود که در یک سال نخست نمایشش به این میزان مخاطب دست یافته است، حال آنکه «عقاب ها» (به عنوان پرمخاطب‌ترین فیلم پس از انقلاب) در سال نخست نمایشش کمتر از ۴میلیون مخاطب داشت.

«هتل» نیز در کمال بی ادعایی، به دومین فیلم پرمخاطب این جدول تبدیل شد. این فیلم موفق شد در کمتر از پنج ماه ونیم از آغاز نمایشش ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار مخاطب داشته باشد. انیمیشن «بچه زرنگ» توانست یک میلیون و ۹۰۰ هزار مخاطب داشته باشد. «شهر هرت» نیز یک میلیون و ۸۵۰ هزار مخاطب جذب کرد.

«هاوایی» نیز در دو ماه نخست نمایشش یک میلیون و ۶۰۰ هزار مخاطب داشت. «ویلای ساحلی» نیز با یک میلیون و ۳۵۰ هزار مخاطب، در رده ششمین فیلم پرمخاطب امسال قرار گرفته است. البته که سینمای ایران علاوه بر جذب مخاطب انبوه و گیشه خوبش، رکورد‌های دیگری را نیز به ثبت رسانده است. سینمای ایران موفق شد در روز سه شنبه ۲۳آبان ۱۴۰۲، با جذب ۲۸۲ هزار مخاطب، پرمخاطب‌ترین روز چهار سال گذشته سینما‌ها را رقم بزند؛ هرچند که احتمالا این روز، پرمخاطب‌ترین روز یک دهه گذشته نیز به شمار می‌رود.

سینمای ایران درحالی به بیش از ۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار مخاطب رسیده که این میزان برای سال گذشته ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بوده است؛ بنابراین میزان مخاطبان امسال سینما نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد ۱۰۰درصدی را تا امروز تجربه کرده است.

میزان مخاطبان سینما در سال۱۴۰۱، ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بود. این آمار برای سال۱۴۰۰، ۷میلیون و۲۰۰ هزار نفر است. اکنون و روی کاغذ، امیدواری‌های بسیاری وجود دارد تا تعداد مخاطبان سینما برای سال آینده از مرز ۳۳میلیون نفر عبور کند. اگر برای اکران نوروز امسال، کمدی «فسیل»، امید پررنگ استقبال از سینما‌ها بود، اکنون دست کم دو فیلم در نوروز۱۴۰۳، واجد چنین شرایطی هستند.

کمدی «تمساح خونی» و درام اجتماعی «بی بدن» می‌توانند با تشکیل یک دوقطبی قدرتمند، مخاطبان بسیاری را به سینما‌ها بکشانند. این دو فیلم البته اهرم‌های کمکی خوبی مانند «پرویزخان» و «آپاراتچی» را دارند که آثار دست وپابسته‌ای در حوزه جذب مخاطب نیستند.

نکته مهم بسته نوروز۱۴۰۳ سینماها، مهندسی خوب اکران بوده است. اگر این مهندسی در بازه‌هایی مثل عیدفطر، تابستان، محرم و صفر، پاییز، بهمن و اسفند سال آینده لحاظ شود، بی شک تعداد مخاطبان سینما از مرز ۳۳میلیون نفر عبور خواهند کرد. همچنین تقسیم مخاطب خوبی میان فیلم‌های بیشتری صورت خواهد گرفت تا آثار بیشتری به عنوان صدرنشینان جذب مخاطب سینمای ۱۴۰۳ مطرح شوند.

روی کاغذ، مهندسی خوبی برای تفویض موفقیت سینمای۱۴۰۲ به سال آینده صورت گرفته است و امیدواری‌ها در میان فعالان سینمایی، به مراتب بیشتر از ماه‌ها و سالیان گذشته شده است. سینما هم سهم قابل توجهی در سبد سبک زندگی جدید خانواده‌ها دارد که همه این موارد سبب می‌شود با درنظرگرفتن افزایش احتمالی قیمت بلیت، گیشه سینمای۱۴۰۳ با استقبال بیش از ۳۳میلیون مخاطب، بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰میلیارد تومان در گردش باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->